TDT – Transportowy Dozór Techniczny buduje wieżowiec. Przydałaby mu się w tym monopolizacja SKP…

0
56

„Skromny” urząd – Transportowy Dozór Techniczny buduje sobie nową siedzibę? Tak to my daleko nie zajedziemy… Nomen omen – napisał w Social Media dr Marian Szołucha, który kilkukrotnie stawał po stronie zreformowania TDT. Ten miał stać się super urzędem przejmującym kontrolę nad wszystkimi stacjami kontroli pojazdów (w ostatniej chwili, 14 grudnia 2018, monopolizację zablokował w Sejmie prezes PiS Jarosław Kaczyński).

TDT to bastion braku dobrej zmiany, czego poza zmurszałą strukturą najlepszym wyrazem jest strona internetowa rodem z lat 90. oraz dyrektor Dozoru, Jan Urbanowicz (na zdjęciu), który wydawałoby się, że dowodzi TDT od zawsze…. Niezależnie od politycznego wiatru.

Zawód dyrektor

Zasadniczą przyczyną odwołania na początku stycznia 2014 r. dyrektora TDT Jana Urbanowicza były liczne zastrzeżenia, jakie zgłaszali inspektorzy TDT wobec wykonawcy strategicznej dla polskiej gospodarki inwestycji, czyli gazoportu w Świnoujściu”

– mówił minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, po tym, jak Urbanowicz ponownie wrócił na ciepłe jeszcze po nim samym stanowisko dyrektora TDT, bowiem… minister przytoczył zarzuty i uznał, że były miałkie… Stanowisko NIK, która wywodziła, że działania Adamczyka lub raczej brak tych działań doprowadziły do opóźnij przy projekcie gazoportu, okazały się bez znaczenia.

TDT idzie do wieżowca

Jak napisał ostatnio serwis Money.pl „Transportowy Dozór Techniczny buduje w Warszawie nową siedzibę za ponad 100 mln złotych. W 55-metrowym wieżowcu znajdzie się m.in. część, w której teoretycznie mógłby samodzielnie działać hotel. TDT zapewnia, że nie po to stawia tak duży biurowiec.” Transport zatrudnia w Warszawie jedynie 161 osób, ale przecież na 19 piętrach jakoś się pomieszczą…

TDT miało położyć przysłowiową łapę na SKP

Dozór miał się przydać ministerstwu, chociaż podczas III czytania w Sejmie odrzucono projekt ustawy o ruchu drogowym (nowelę) made in resort infrastruktury. Po przejęciu kontroli nad SKP Dozór mógł spodziewać się dodatkowych środków finansowych z nowych opłat. Warto przypomnieć przestrogi Andrzeja Bogdanowicza, dyrektora generalnego Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, który jasno mówił o prawdziwej misji TDT w procesie legislacyjnym.

„Polscy przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów są ostatnim rynkiem w Europie środkowo-wschodniej jaki oparł się hegemonii niemieckiej. Nie dopatrując się tak daleko idących zmian skutkujących przejęciem tego rynku przez konsorcja niemieckie należy wskazać, że firmy te są także apetycznym kąskiem dla potencjalnego nowego operatora krajowego. Firmy te finansowo zostały zamrożone 14 lat temu, kiedy to po raz ostatni przeprowadzona była regulacja cen urzędowych za badania techniczne. Degradacja ekonomiczna i coraz trudniejsza sytuacja kadrowa (braki diagnostów) stały się przesłanką do próby przejęcia tych małych rodzinnych firm przez Transportowy Dozór Techniczny. Obłożenie przedsiębiorców prowadzących SKP nową daniną publiczną pod hasłem „opłaty jakościowej” oraz przejęcie najbardziej intratnych badań technicznych na wyłączność przez TDT miały być powodem do stopniowej nacjonalizacji tego rynku”

– informował Bogdanowicz.

Zobacz także  Ruszyła Akademia Patriotyzmu. Loranty i inni w akcji

 

„Ponad 3000 przedsiębiorców mogło stracić swoje firmy na rzecz TDT. Ciche przyzwolenie na takie działania ze strony ministra odpowiedzialnego za tą część rynku motoryzacyjnego, celowe mówienie nieprawdy z trybuny sejmowej wywołały wielkie oburzenie branży. Dopiero reakcja Pana Premiera Jarosława Gowina i zdecydowany sprzeciw Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego zatrzymały w ostatniej chwili batalię TDT skierowaną przeciwko polskim przedsiębiorcom”

– dodał.

Miast puenty

Jaskółki ćwierkają, że Infrastruktura myśli o powrocie z legislacyjnymi pomysłami. Pytanie brzmi, komu tak bardzo na tym zależy i czy tym razem prezes PiS nie wyjdzie nie tylko na mównice sejmową, ale czy nie wyjdzie z siebie za takie numery?

Robert Wyrostkiewicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here